Trailerkørekort – sikkert, nemt og effektivt

Opnå dit B/E-kørekort med kompetent undervisning og individuel vejledning – så du hurtigt og trygt kan køre med trailer.

Trailerkørekort (BE) gjort let – tryg og afslappet undervisning med erfarne instruktører. Du lærer til- og frakobling, præcis bakning samt sikker manøvrering og reglerne for vægt og lastsikring. Resultatet: selvsikkerhed bag rattet og overskud til at bestå – uden at gå på kompromis med sikkerheden.

Priser

Priser – Kørekort til trailer (B/E)

Kørekort til trailer (B/E)

*kun 4 dage / 5.000 kr.

  • 4 teorilektioner (afholdt samlet én gang)
  • 6 lektioner på vej (typisk fordelt over 3 gange)
  • Leje af skolevogn og trailer til den praktiske prøve hos politiet
  • Forløb målrettet sikker, rolig kørsel med tungt påhæng
  • Tilmelding og planlægning i Aalborg

*Varighed afhænger af ventetid på teori- og køreprøve.

Ingen skjulte omkostninger

Priser og alle tillæg – uden nogen overraskelser.

Gebyrer

Prøvegebyr til Færdselsstyrelsen – 450 kr.
Betales ved tilmelding til både teori- og køreprøve.

Lægeattest og foto – ca. 500 kr.
Nødvendigt ved oprettelse og i forbindelse med prøver.

Ekstra lektioner og prøver

Ekstra lektioner – 800 kr. pr. lektion
Tilføj undervisning ud over den inkluderede lovpakke.

Ekstra prøvegebyr – 450 kr.
Betales ved omprøve hos Færdselsstyrelsen.

Leje af skolevogn + trailer til omprøve – 1.100 kr.
Inkluderer bil og trailer til praktisk prøve ved omprøve.

Udeblivelse eller for sen afmelding – 550 kr.
Tilbagebetalingspligt ved aflysning inden for kort frist.

Tal med en kørelærer

Ingen spørgsmål er for små – eller for store. Kontakt os, så finder vi svarene sammen.

Kontrolspørgsmål – trailer (B/E)

Dette skal du kunne til den praktiske prøve: synsfri sammenkobling, bremser, lygter, dæk, vægt, lastsikring m.m.

Sammenkobling & mål

Hvad kræves ved synsfri sammenkobling?

Både bil og trailer skal være godkendt til synsfri sammenkobling, og det skal være angivet i registreringsattesterne. Længder: bil max 12 m, trailer max 12 m, samlet vogntog max 18,75 m (max 2 m mellem bil og trailer). Højde max 4 m, bredde max 2,55 m. Trailerens bredde må højst overstige bilens med 70 cm i alt (ca. 35 cm pr. side). Trækkugle skal være Ø50 mm. Bemærk: BE er ikke nødvendig, hvis trailerens totalvægt er højst 750 kg; i visse tilfælde kan du køre op til 4.250 kg samlet uden BE (B96-regel).

Bremser & bremseprøve

Hvilke bremser skal traileren have?

Under 750 kg: normalt ingen bremser. Over 750 kg (op til 3.500 kg): traileren skal have driftsbremse (påløbsbremse) og parkeringsbremse. Driftsbremsen skal virke på alle hjul ved enhver hastighed og være udstyret med springwire, der kan aktivere trailerens parkeringsbremse ved brud på tilkoblingen. Parkeringsbremsen skal kunne holde traileren på min. 18% stigning.

Hvordan kontrollerer jeg bremserne før kørsel?

Kontrollér at parkeringsbremsen kan blive stående tilspændt og kan holde traileren på 18% hældning. Bilens parkeringsbremse skal kunne holde hele vogntoget på 12% hældning. Påløbsbremsens dele skal være hele, uden brud eller skævhed, og bevæge sig frit uden at hugge.

Hvordan laver jeg en simpel bremseprøve?

Kør 10–20 km/t på et sikkert område og foretag en almindelig bremsning. Når du holder stille, aktiver bilens parkeringsbremse og tjek, at påløbsdelen ikke går helt i bund (der skal være afstand; kontrollér ved manchetten). Med trailerens parkeringsbremse trukket, forsøg forsigtigt at køre – bremsevirkningen skal gøre kørsel umulig eller meget vanskelig.

Karrosseri, dæk & fælge

Hvad tjekker jeg på karrosseri og bærende dele?

Ingen skarpe kanter eller gennemtæringer. Bærende dele skal være hele og uden brud eller skævheder. Bolte/nitter skal være tilspændt uden rust eller tæring. Påbygning skal være forsvarligt fastgjort og aflåst (presenning/låger må ikke kunne åbne under kørsel).

Hvad er kravene til dæk og fælge?

Dæk skal være samme type (radial/diagonal; sommer/vinter), passe til fælgen, og uden skader eller unormalt slid, og med min. 1,6 mm mønster (tjek slidindikatorer). Dækkenes samlede bæreevne skal mindst svare til trailerens tilladte akseltryk. Tjek dæktryk efter instruktionsbog; se efter tegn på for lavt eller højt tryk og skævt slid. Fælge må ikke være skæve eller beskadigede.

Lygter, reflekser & mærkning

Hvilke lygter og reflekser skal der være?

Foran: to hvide reflekser og to hvide positionslys (positionslys påkrævet ved bredde > 1,6 m). Sidemarkeringslys foran (hvide) ved bredde > 2,1 m. Bagpå: to røde baglys, stoplys, blinklys (60–120 blink/min), nummerpladelys (kan læse pladen på 20 m), samt to røde trekantede reflekser. På siden: gule sidereflekser for hver 1,5 m (yderste max 1 m fra ender) og gule sidemarkeringslys hvis traileren er over 6 m lang. Alle lygter/pairede lygter skal have ens farve/styrke og være hele, rene og funktionsdygtige.

Kobling, last & vægt

Hvordan kontrollerer jeg selve sammenkoblingen?

Tjek at evt. aftageligt træk er korrekt monteret og låst. Kuglehoved og kugleskål skal passe sammen; brug indikator (grøn = ok, gul = slidte dele, rød = ikke i indgreb). Rengør/smør ved sand/rust for at undgå unormal slitage.

Hvordan sikrer jeg lasten korrekt?

Lasten skal være anbragt og fastgjort, så den ikke kan flytte sig eller falde af. Kontroller visuelt – åbn bagtil og tjek for surring/spærring, så intet kan løsne sig under kørsel.

Hvad med vægt og papirer?

Traileren må ikke være overlæsset. Du skal kunne dokumentere den aktuelle vægt (fx via rød vejeseddel i trailerens papirer). Både bil og trailer skal være godkendt til synsfri sammenkobling, og attesterne skal medbringes.

Hvad siger eleverne?

  • Virkelig en god køreskole, kan varmt anbefales

    — Kim · Kilde: Facebook
  • Claus er en rigtig dygtig og meget tålmodig underviser, kun de varmeste anbefalinger herfra!

    — Anne · Kilde: Facebook
  • Jeg kan helt klart anbefale Ascot køreskole det er en køreskole man kan være glad for at tage kørekort hos

    — Kenny · Kilde: Facebook
  • Det største anbefalinger herfra, en mega god køre skole, med nogle mega gode lærer!

    — Anne · Kilde: Facebook
  • bedste køreskole bedste kørerelære, alletiders oplevelse, kan stærkt anbefale!

    — Martin · Kilde: Facebook
  • Tusind tak for en rigtig go oplevelse. Gode priser, dejlig stemning til teori og rigtig gode og venlige kørelærer finder man hos Ascot i Hjørring. Det bedste ved Ascot er dog deres evne til at hører på individet og tilrette køretimerne til den enkelte elev så oplevelsen og resultatet bare køre

    — Camilla · Kilde: Facebook
  • Super god køreskole. Gode og tålmodige kørelærere. Jeg har været glad og tilfreds med hele mit forløb

    — Pernille · Kilde: Facebook
  • Super god køreskole, samt faktastiske lære de svare altid på ens spørgsmål, så er det bare med at fyre en masse af til dem. -Tak for denne gang og den gode undervisning! Er yderst lykkelig over endelig at kunne kalde mig bilist! Ses i trafikken

    — Rolf · Kilde: Facebook
  • Super søde lærere. Jeg havde Svend til teori, som bare er helt kanon. Claus var min kørelærer. Hyggelig, dygtig, Super professionel og bare alletiders. Tak til Ascot køreskole. I er bare alletiders og kan VARMT anbefale den køreskole. Tak for gode råd og undervisning undervejs

    — Heidi · Kilde: Facebook